Alleen-samen

Alleen-samen

Het doel van die campagne is om mensen meer helderheid en rust te bieden rondom de coronacrisis. Hoe breng je de nieuwe maatregelen van het kabinet nou goed over op mensen?

 

Voor de campagne werkte de overheid samen met reclamebureau Roorda. "Als je een boodschap goed wil over brengen, moet je voor herkenning zorgen", vertelt creative director Joeri Jansen van Roorda.

"In de video laten we daarom eerst mensen zien die thuis werken en spelen. Iedereen herkent zich daarin en dan kun je de boodschap overbrengen: dus blijf thuis. We hebben mensen zelf gevraagd hun thuiswerk- en leefsituatie te filmen met hun mobiele telefoon."

Saamhorigheid

Dat is niet de enige boodschap in de campagne: die moet namelijk ook voor saamhorigheid zorgen. "Je bent alleen thuis, maar zit samen in dezelfde situatie. Daarnaast kunnen we er alleen samen voor zorgen dat we de coronacrisis doorkomen", aldus Jansen.

Duidelijke boodschap

En die duidelijke boodschap was wel nodig. Eerder ontstond namelijk verwarring over de aangekondigde maatregelen. Deze campagne moet daarbij helpen. Volgens Bregje Holleman, docent taal en communicatie aan de Universiteit Utrecht, is een campagnevideo daar een goed middel voor.

"Op de sites van het RIVM stonden eerst nog wat onduidelijke adviezen. Deze nieuwe campagnevideo heeft een hele duidelijke boodschap, namelijk: blijf thuis! En als je echt je huis uit moet, houd dan 1,5 meter afstand", aldus Holleman. "Dit kun je niet op meerdere manieren interpreteren en daarom verwacht ik dat dit mensen overtuigt om hiernaar te handelen."